Dé multidisciplinaire aanpak

Omgaan met problemen bij dagelijkse activiteiten

Omgaan met problemen bij dagelijkse activiteiten

Door de problemen die we zien bij COVID-19 zoals, kortademigheid, stemproblemen, krachtverlies, angst etc. ervaren mensen vaak problemen in hun dagelijkse activiteiten. Denk hierbij aan het huishouden doen, eten koken, jezelf wassen, maar ook je werk.

 

Het is vaak lastig ,gezien de problemen, om deze activiteiten weer goed op te kunnen pakken. Met de tips die de ergotherapeut geeft, krijg je weer grip om deze activiteiten weer beter uit te voeren.

 

Ergotherapeut Sytske Bron

In bijgaande vlog, legt ergotherapeut Sytske Bron uit hoe je weer controle kunt krijgen over de dagelijkse activiteiten.

Sytske Bron

Sytske Bron, ergotherapeute  bij Beatrixoord ergotherapie thuis en UMCG centrum voor revalidatie.

Sporten na Corona

Sporten na Corona

Er is een grote groep sporters die corona hebben opgelopen. Ondanks dat de symptomen niet volledig overeenkomen blijft het trage herstel van de conditie het grootste probleem.

 

Vanuit de sportgeneeskunde en de (sport)fysiotherapie begrijpen we steeds beter hoe dit probleem is ontstaan en welke testen en hersteloefeningen hiervoor het beste werken. (over)haasten werkt averechts, maar te weinig belasten zorgt ook niet voor het gewenste herstel. Bekijk de vlog van de sportarts om tips te krijgen wat jij kan doen.

Sportarts Feikje Riedstra

In bijgaande vlog, legt sportarts Feikje Riedstra onder andere uit hoe je om kunt gaan met conditieverlies na Corona.

Feikje Riedstra

Feikje Riedstra is werkzaam bij het Martini ziekenhuis in Groningen als Sportarts.

Gedragsverandering

Gedragsverandering

Naast de fysieke en tastbare zaken zit er ook een groot gedeelte op mentale vlak waar je in kunt verbeteren. Ook dit zal het herstel bevorderen en ondersteunen.

 

Er komen straks drie verschillende vlogs met in elk een probleem die besproken wordt, dit ook weer voorzien van tips en adviezen. In de eerste vlog gaat het over het oppakken van je activiteiten, dit aansluitend op de tips van de ergotherapeut.

 

In de 2de vlog wordt er gesproken over gedragsverandering en hoe dit vol te houden. Als laatste, hoe slim om te gaan met piekeren. Door te piekeren wordt je vaak gespannen en dit terwijl je weer positief en oplossingsgericht je herstel door wilt komen.

Activiteiten oppakken, verhoog je belastbaarheid, voorkom somberheid.

In bijgaande filmpje wordt uitgelegd hoe je die het beste kunt doen en daarnaast krijg je ook  duidelijke tips om het ook vol te houden.

Gedragsverandering, het blijft een uitdaging!

In bijgaande filmpje legt psychologe Stieneke Karssies uit waar je tegen aan kunt lopen bij gedragsverandering en hoe je hier mee om kunt gaan.
Omgaan met piekeren

Omgaan met piekeren

Piekeren en hoe hiermee om te gaan. In bijgaande en laatste video van deze pagina krijg je uitleg hoe hier mee om te gaan.

In bijgaande filmpje wordt uitgelegd hoe je het beste kunt omgaan met piekeren.

 

 

Stieneke Karssies

Stieneke Karssies, werkt ruim 10 jaar als GZ-Psychologe. met haar bloeiende bedrijf Fonqle wil zij ervoor zorgen dat de wereld een klein beetje mooier wordt door positief met onszelf en met anderen om te gaan.