Dé multidisciplinaire aanpak

Oefeningen

Algemene informatie over oefenen/trainen

Trainen nadat je COVID-19 hebt gehad en misschien wel in het ziekenhuis hebt gelegen is een zeer belangrijk onderdeel van je herstel. In de filmpjes hieronder legt fysiotherapeut Hans van der Leur je uit wat de positieve gevolgen kunnen zijn van trainen en oefeningen doen en hoe je op een veilige manier kan trainen.

Trainen tijdens het herstel na COVID (verlaten van het ziekenhuis) doe je voor de volgende doelen:
• Verminder kortademigheid
• Verbeter uw conditie
• Verhoog spierkracht
• Verbeter balans en coördinatie
• Verbeter uw denkvermogen
• Vergroot uw zelfvertrouwen
• Verminder stress en verbeter de stemming
• Verbeter uw energie

Veilig oefeningen doen

In het filmpje hieronder legt Fysiotherapeut Hans van Leur uit hoe je de oefeningen op een veilige manier kunt doen.

Uitleg Training na COVID-19

In het filmpje hieronder legt sportfysiotherapeut Joeval Benjamins uit waar een goede training aan moet voldoen en hoe je het kan opbouwen. Kijk dit filmpje rustig en ga daarna (dagelijks) aan de slag met de oefeningen.

 

Oefeningen doen op het juiste niveau

In de onderstaande training en oefenfilmpjes is een verschil in niveau. Zoek de filmpjes en oefeningen die voor jou de juiste trainingsprikken vormen. Dit betekend dat je ze niet te makkelijk moet kunnen doen, maar nog wel gewoon kunnen praten tijdens de oefening. Heb je moeite om je balans te behouden? Doe dan de oefeningen in de stoel of zet een stoel naast je als je oefent. Veel succes.

Ochtendroutine vanuit bed

Licht belastende oefeningen in zit

benen strekken vanuit zit

 

Armen strekken en ”appeltjes plukken”

 

Matig intensieve oefeningen waarbij je zonder hulp moet kunnen staan

Benen trainen en grondoefeningen

 

Balans en valpreventie oefeningen

 

Gewrichten warmdraaien en yoga oefening om soepel te blijven

 

Cooling down oefening 

Buigen en strekken na de oefeningen in zit

 


 

Over de betrokken expert(s)

In de bovenstaande oefeningen ziet u de volgende specialisten:

-Hans van der Leur, PhD is fysiotherapeut en docent met als specialisatie Hart/Long revalidatie.

-Joeval Benjamins, MSc is sportfysiotherapeut en oprichter van de FysioFitapp en FysioZelfCheck.

 

Als u een van de volgende symptomen voelt, oefen dan niet of stop met sporten, en neem contact op met uw arts:

– Misselijkheid of misselijkheid
– Duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd
– Ernstige kortademigheid
– Klam of zweten
– Beklemming op de borst
– Verhoogde pijn