Dé multidisciplinaire aanpak

Kortademigheid

 Ademhalingstechnieken

In dit onderdeel geven we de informatie om te kunnen herstellen van kortademigheid na COVID-19.  Als je kracht en conditie kwijt bent geraakt is het niet vreemd dat je snel kortademig bent. Dit gevoel van kortademigheid kan angst bij je oproepen. Juist dan is het verstandig om kalm te blijven en om aan te leren wat de beste technieken zijn om je kortademigheid aan te pakken en hiermee om te gaan. Uw kortademigheid zal moeten verbeteren als u langzaam uw activiteiten en oefeningen weer oppakt. 

In het filmpje hieronder legt fysiotherapeut Hans van de Leur je uit hoe je een gecontroleerde ademhaling kan aanleren en geeft hij hier oefeningen bij.

 

Kortademigheid

Het is normaal dat je kortademigheid ervaart nadat je COVID-19 hebt gehad. Als je kracht en fitheid verliest terwijl je je niet goed voelt, kan het zijn dat je gemakkelijk buiten adem raakt. Als je buiten adem bent kun je je angstig voelen, wat kortademigheid kan verergeren. Kalm blijven en leren hoe je het beste met je kortademigheid om kunt gaan, zal helpen het herstellen te bevorderen.

Dit zijn enkele houdingen die je kortademigheid kunnen verminderen. Probeer ze allemaal, om te zien welke jou zouden kunnen helpen. Je kunt ook de ademhalingstechnieken uit het filmpje proberen. Hieronder zie je de houdingen om je ademhaling makkelijker te maken.

Hoge kant liggen

Liggend op uw zij, ondersteund door kussens voor uw hoofd en nek en uw knieën licht gebogen.

houding hoge kant liggen
Houding – Hoge kant liggen

Voorwaarts leunend zitten

Zittend aan een tafel, voorover leunend. Dit kan met een kussen onder je hoofd ter ondersteuning.

houding voorwaarts leunend zitten
Houding –  Voorwaarts leunend zitten

Voorwaarts leunend zitten zonder tafel

Leun voorover op een stoel met uw armen op uw schoot of op de armleuningen van de stoel.

Houding voorwaarts leunend zitten zonder tafel
Houding – Voorwaarts leunend zitten zonder tafel

Voorover leunend staan

Leun naar voren terwijl u tegen een vensterbank, een rugleuning van een stoel of andere stabiele oppervlakte staat.

Houding voorover leunend in staande houding
Houding – Voorover leunend in staande houding

Staan met rugsteun

Leun met je rug tegen een muur en je handen aan je zijde. Plaats je voeten ongeveer een voet verwijderd van de muur en iets uit elkaar (schouderbreedte).

Houding - Staande houding met rugsteun
Houding – Staande houding met rugsteun
Over de betrokken expert(s)

Fysiotherapeut, Hans van de Leur, Phd,  werkt als hogeschool docent aan de Hanzehogeschool Groningen,  Academie voor Gezondheidsstudies, opleiding Fysiotherapie en is gespecialiseerd in Fysiotherapie bij long- en hart- en vaatproblemen.

Als je te heftige klachten krijgt van kortademigheid, neem dan contact op met je huisarts